men gyyyd, koka ägg är svårare än man tror!

Men gyyyd, äntligen lyckades jag och carro koka 2 hårdkokta ägg!

I princip varje helg äter jag och min följeslagare carro frukost tillsammans,  eftersom vi så gott som alltid har "slumber-partys" som en avslutning på kvällen, och så var det även denna helg.
Det har nästintill blivit en av våra goda vanor, att göra varsin äggmacka. Vårt syfte har alltid varit att få hårdkokta ägg så man kan använda sig av en sån där äggskärare för att skära ägget till mackan!

Vi måste ha kokat ägg minst 10 gånger och varje gång har det blivit för löst!



Jag tror detta har hänt på grund av att vi varit för ivriga för att se om vi lyckats den här gången.. och vi tog alltid bort äggen för tidigt..
Jag hittade ett recept för att "koka ägg" på icas hemsida...
att vi inte kollat på det tidigare....

Koka ägg

Ingredienser
ägg
vatten

Gör så här
· Lägg äggen i kallt vatten i en kastrull. Vattnet ska precis täcka äggen. Låt koka upp utan lock. Sjud äggen ca 2 min för löskokt ägg, ca 5 min för mjukkokt och ca 8 min för hårdkokt ägg. Spola äggen i kallt vatten någon min innan de serveras så att kokningen avstannar.
· Lägg äggen försiktigt med hjälp av en sked i kokande vatten i en kastrull. Vattnet ska precis täcka äggen. Sjud äggen ca 3 min för löskokt ägg, ca 6 min för mjukkokt och ca 10 min för hårdkokt ägg. Spola äggen i kallt vatten någon min innan de serveras så att kokningen avstannar.

Tänkte om någon har liknande problem som vi haft..
/J


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0